Który z wymienionych czynników ma największy wpływ na długość drogi hamowania motocykla, gdy jedziesz w dobrych warunkach atmosferycznych? 3 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
Art. 19. [Bezpieczna prędkość. Odstęp między pojazdami]
1. (art19ust1) Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
2. (art19ust2) Kierujący pojazdem jest obowiązany:
1) (art19ust2pkt1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
2) (art19ust2pkt2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;
3) (art19ust2pkt3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
3. (art19ust3) Poza obszarem zabudowanym, na jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, kierujący pojazdem objętym indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 7 m jest obowiązany utrzymywać taki odstęp od pojazdu silnikowego znajdującego się przed nim, aby inne wyprzedzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę utrzymywaną między tymi pojazdami. Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli kierujący pojazdem przystępuje do wyprzedzania lub gdy wyprzedzanie jest zabronione.
4. (art19ust4) Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:
1) (art19ust4pkt1) 50 m - jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem;
2) (art19ust4pkt2) 80 m - jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym w pkt 1.
5. (art19ust5) Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków drogowych dopuszczalny odstęp, o którym mowa w ust. 4, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości.
Art. 19 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.); Rozporządzenie MT, B i GM z dn. 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców - Załącznik nr 1, § 1 pkt 1 lit. f i pkt 2 lit. c, e i g, oraz część I poz. 2.3.2 temat 4 i poz. 2.4.2 temat 4.
Brak umiejętności przewidywania i planowania długości drogi hamowania prowadzi do kolizji i wypadków drogowych.
1. ustawa108 art19 art19ust1i2
2. ustawa108
3. poz908;rozporządzeniemtbigmzdn13lipca2012rwsprawieszkoleniaosóbubiegającychsięouprawnieniadokierowaniapojazdamiinstruktorówiwykładowców-załączniknr1art1pkt1litfipkt2litceigczęśćipoz232temat4ipoz242temat4
O to, czy kandydat wie, jakie czynniki decydują o długości drogi hamowania motocykla.
Źródło pytania: Art. 19 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.); Rozporządzenie MT, B i GM z dn. 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców - Załącznik nr 1, § 1 pkt 1 lit. f i pkt 2 lit. c, e i g, oraz część I poz. 2.3.2 temat 4 i poz. 2.4.2 temat 4.
Podstawa prawna: art19ust1i2[108]|[108]|poz908;rozporządzeniemtbigmzdn13lipca2012rwsprawieszkoleniaosóbubiegającychsięouprawnieniadokierowaniapojazdamiinstruktorówiwykładowców-załączniknr1art1pkt1litfipkt2litceigczęśćipoz232temat4ipoz242temat4