Czy w tej sytuacji masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, którego motorniczy sygnalizuje zamiar skrętu w lewo? 3 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź nie, ponieważ sygnał zielony oznacza, że wolno Ci wjechać na przejazd tramwajowy i to tramwaj powinien się zatrzymać ustępując Ci pierwszeństwa.
Odpowiedź nie, ponieważ motorniczy tramwaju sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, a sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 zezwala na wjazd za sygnalizator, co oznacza, że kierujący pojazdem nie ma obowiązku ustąpić pierwszeństwa tramwajowi. Przepisy prawa drogowego (art. 5, art. 25 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz § 95 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych) nakazują uczestnikom ruchu stosowanie się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub sygnały świetlne, jednak w tej konkretnej sytuacji motorniczy tramwaju sygnalizuje skręt w lewo, więc nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa tramwajowi.
Kierujący pojazdem nie ma obowiązku ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, którego motorniczy sygnalizuje zamiar skrętu w lewo.
W tej sytuacji kierujący pojazdem nie jest zobligowany do ustąpienia pierwszeństwa tramwajowi, którego motorniczy sygnalizuje zamiar skrętu w lewo. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 pozwala na wjazd za sygnalizator. Sygnał zielony nie zezwala jednak na wjazd za sygnalizator, jeśli ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim tabTextbeforeTabopuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego. Poprawna odpowiedź to "nie".
Art. 5. [Hierarchia dyrektyw]
1. (art5ust1) Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. (art5ust2) Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. (art5ust3) Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
art. 5 i art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) oraz § 95 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.
Brak znajomości wiedzy o ruchu pojazdów, w zakresie przecinania się kierunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz ograniczeniami z tym związanymi może być przyczyną bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub ruch ten utrudnić
Nie, ponieważ w tej sytuacji sygnał zielony oznacza, że wolno Ci wjechać na przejazd tramwajowy i to tramwaj powinien się zatrzymać ustępując Ci pierwszeństwa.
1. ustawa108 art5 art5iart25ust1i2
2. art95ust1pkt1iust4[170]
Znajomość wiedzy o ruchu pojazdów, w zakresie przecinania się kierunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz ograniczeniami z tym związanymi
Źródło pytania: art. 5 i art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) oraz § 95 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.
Podstawa prawna: art5iart25ust1i2[108]|art95ust1pkt1iust4[170]|