Czy przy niepełnym podniesieniu zapór wolno Ci wjechać na przejazd kolejowy? 3 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
Odpowiedź nie, ponieważ należy poczekać na całkowite podniesienie się zapory, zgodnie z przepisami zabraniającymi wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeżeli podnoszenie zapory nie zostało zakończone.
Przy niepełnym podniesieniu zapór nie wolno wjechać na przejazd kolejowy.
Zgodnie z przepisami prawa jazdy, przy niepełnym podniesieniu zapór jest zabronione wjeżdżanie na przejazd kolejowy. Kierujący pojazdem musi poczekać, aż zapory zostaną w pełni podniesione, aby bezpiecznie przejechać przez przejazd kolejowy. Jest to ważne zasada, mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i pasażerom. Należy pamiętać, że niezastosowanie się do tego przepisu może skutkować poważnymi konsekwencjami, takimi jak wypadki drogowe czy mandaty karne.
Art. 28. [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd]
1. (art28ust1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. (art28ust2) Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. (art28ust3) Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) (art28ust3pkt1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) (art28ust3pkt2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) (art28ust3pkt3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) (art28ust3pkt4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. (art28ust4) W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. (art28ust5) Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. (art28ust6) Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
art. 28 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).
Niewłaściwe zachowanie kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego, stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia
Nie, ponieważ należy poczekać na całkowite podniesienie się zapory. Kierującemu pojazdem zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone.
1. ustawa108 art28 art28ust1iust3pkt1
O zachowanie się kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego
Źródło pytania: art. 28 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).
Podstawa prawna: art28ust1iust3pkt1[108]|