Zamierzasz jechać na wprost. Czy masz obowiązek ustąpienia pierwszeństwa motocykliście skręcającemu w lewo? 3 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź nie, ponieważ zarówno Ty jak i motocyklista zbliżacie się do skrzyżowania od drogi podporządkowanej, co oznacza, że względem siebie jesteście w sytuacji równorzędnej i ustępuje ten kto zamierza skręcić w lewo.
Odpowiedź brzmi nie, ponieważ w tej sytuacji zarówno ja, jak i motocyklista zbliżamy się do skrzyżowania od drogi podporządkowanej, co oznacza, że jesteśmy w sytuacji równorzędnej. Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, w takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy skręcające w lewo. Ja zamierzam jechać na wprost, więc nie mam obowiązku ustąpienia pierwszeństwa motocykliście skręcającemu w lewo.
Motocyklista skręcający w lewo nie ma pierwszeństwa, więc nie masz obowiązku ustępowania mu pierwszeństwa jadąc na wprost.
W tej sytuacji, zarówno Ty jak i motocyklista zbliżacie się do skrzyżowania od drogi podporządkowanej, co oznacza, że jesteście w sytuacji równorzędnej. W przypadku skręcania w lewo, pierwszeństwo mają pojazdy jadące z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcające w prawo. Motocyklista, skręcający w lewo, nie ma zatem pierwszeństwa, dlatego nie musisz ustępować mu pierwszeństwa jadąc na wprost. To wynika z przepisu Art. 25 ust. 1 i 2, który obowiązuje w przypadku przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.
Art. 5. [Hierarchia dyrektyw]
1. (art5ust1) Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. (art5ust2) Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. (art5ust3) Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
art. 5 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.).
Brak znajomości zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniach oznaczonych znakiem A7, doprowadzić może do stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nie, ponieważ w tej sytuacji zarówno Ty jak i motocyklista zbliżacie się do skrzyżowania od drogi podporządkowanej co za tym idzie względem siebie jesteście w sytuacji równorzędnej i dlatego ustępuje ten kto zamierza skręcić w lewo. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
1. ustawa108 art5 art5iart25ust1
2. art5ust5[170]
O znajomość zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniach oznaczonych znakiem A7.
Źródło pytania: art. 5 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.).
Podstawa prawna: art5iart25ust1[108]|art5ust5[170]|