Jaka jest dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika w oponie niewyposażonej we wskaźnik granicznego jej zużycia? 1 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź a, ponieważ według polskich przepisów minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika w oponie niewyposażonej we wskaźnik granicznego jej zużycia wynosi 1,6 mm.
Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika w oponie niewyposażonej we wskaźnik granicznego jej zużycia wynosi 1,6 milimetra.
Według przepisów prawa, minimalną wysokość bieżnika reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 lutego 2003 r. Mówi ono o tym, że minimalna wysokość określana jest za pomocą granicznego wskaźnika zużycia opony (TWI) lub, jeżeli go nie wyznaczono, to wartość ta powinna wynosić co najmniej 1,6 milimetra. Oznacza to, że bieżnik nie może być zużyty poniżej tej wartości, ponieważ wpływa to negatywnie na przyczepność opony do nawierzchni i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie głębokości bieżnika i wymiana opon, gdy osiągnie ona minimalne dopuszczalne wartości.
Art. 66 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j.: Dz. U. 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.), w zw. z § 11 ust. 7 pkt 4, 5 Rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32, poz. 262 z 2003 r. z późn. zm.) oraz § 2 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badan technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (poz. 996).
Nieprzestrzeganie zasad eksploatacji pojazdu może zakłócić porządek ruchu na drogach
Głębokość bieżnika, według polskich przepisów nie może być mniejsza niż 1,6 milimetra. To wartość bardzo niska, przy której nawet najlepsze opony nie będą już zachowywały odpowiednich parametrów - szczególnie podczas jazdy w deszczu czy śniegu.
1. art66ust1pkt1ustawyzdnia20czerwca1997r-prawooruchudrogowymtj:dzu2012rpoz1137art11ust7pkt45rozporządzeniaministerstwainfrastrukturyzdnia31grudnia2002rokuwsprawiewarunkówtechnicznychpojazdówzakresuichniezbędnegowyposażeniadzunr32poz262z2003rart2ust4pkt3rozporządzeniaministratransportubudownictwaigospodarkimorskiejzdnia26czerwca2012rwsprawiezakresuisposobuprzeprowadzaniabadantechnicznychpojazdówwzorówdokumentówstosowanychprzytychbadaniachpoz996
Znajomość wiedzy w zakresie obsługi pojazdu
Źródło pytania: Art. 66 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j.: Dz. U. 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.), w zw. z § 11 ust. 7 pkt 4, 5 Rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32, poz. 262 z 2003 r. z późn. zm.) oraz § 2 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badan technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (poz. 996).
Podstawa prawna: art66ust1pkt1ustawyzdnia20czerwca1997r-prawooruchudrogowymtj:dzu2012rpoz1137art11ust7pkt45rozporządzeniaministerstwainfrastrukturyzdnia31grudnia2002rokuwsprawiewarunkówtechnicznychpojazdówzakresuichniezbędnegowyposażeniadzunr32poz262z2003rart2ust4pkt3rozporządzeniaministratransportubudownictwaigospodarkimorskiejzdnia26czerwca2012rwsprawiezakresuisposobuprzeprowadzaniabadantechnicznychpojazdówwzorówdokumentówstosowanychprzytychbadaniachpoz996