Czy w tej sytuacji wolno Ci jeszcze skręcić w prawo? 2 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź nie, ponieważ skręcenie w prawo w tej sytuacji spowodowałoby najechanie na linię ciągłą, co jest zabronione.
Poprawna odpowiedź brzmi nie, dlatego że w tej sytuacji kierowca dokonując zmiany pasa ruchu, najechałby na linię ciągłą, co jest zabronione. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1) ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni, jeżeli zamierza skręcić w prawo. Jednak, widzimy na rysunku znak P-2, który oznacza linię pojedynczą ciągłą. Taka linia oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza zakaz przejeżdżania przez linię. Zatem, skręt w prawo byłby zabroniony w tej sytuacji.
Skrótowe wyjaśnienie to, że kierowca nie może skręcić w prawo w tej sytuacji.
Wyjaśnienie jest takie, że w przedstawionej sytuacji kierowca nie może skręcić w prawo, ponieważ dokonując zmiany pasa ruchu, najechałby na linię ciągłą, co jest zabronione. Znak P-8a oznacza, że jazda z pasa ruchu, na którym jest umieszczony, jest dozwolona tylko w kierunkach wskazanych strzałką kierunkową. Nie ma żadnej strzałki w prawo, więc skręt w prawo jest zabroniony. Ponadto, zgodnie z przepisami, kierujący pojazdem musi zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni, jeżeli zamierza skręcić w prawo.
Art. 22. [Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu; zakazy zawracania; jazda na suwak]
1. (art22ust1) Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2. (art22ust2) Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1) (art22ust2pkt1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
2) (art22ust2pkt2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
3. (art22ust3) Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
4. (art22ust4) Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
4a. (art22ust4a) W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
4b. (art22ust4b) W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
5. (art22ust5) Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
6. (art22ust6) Zabrania się zawracania:
1) (art22ust6pkt1) w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej;
2) (art22ust6pkt2) na autostradzie;
3) (art22ust6pkt3) na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego;
4) (art22ust6pkt4) w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.
art. 22 ust. 2 pkt 1) ustawy z 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.) §86 ust. 3 i §87 ust.1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. (Dz. U. Nr 170 poz. 1393 ze zm.)
Bezpieczeństwo przy wykonywaniu manewrów na jezdni
Widoczne znaki poziome P-8a "Strzałka kierunkowa na wprost" oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym jest umieszczona, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką.
1. ustawa108 art22 art22ust2pkt1
2. art86ust3iart87ust1[170]
O zasady zmiany kierunku jazdy
Źródło pytania: art. 22 ust. 2 pkt 1) ustawy z 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.) §86 ust. 3 i §87 ust.1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. (Dz. U. Nr 170 poz. 1393 ze zm.)
Podstawa prawna: art22ust2pkt1[108]|art86ust3iart87ust1[170]|