Zamierzasz skręcić w lewo. Czy masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa motocykliście? 3 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź tak, ponieważ motocyklista jedzie z prawej strony drogi z pierwszeństwem, a ja skręcam i przecinam jego drogę, dlatego muszę mu ustąpić.
Odpowiedź tak, ponieważ obydwie pojazdy znajdują się na drodze z pierwszeństwem i zgodnie z zasadą "prawej ręki" kierujący ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa motocykliście. Artykuł 5 i artykuł 25 ustęp 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz § 1 ustęp 2 pkt 1 i § 43 ustępy 1 i 2 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych jasno określają ten obowiązek. Znak D-1 oznacza początek lub kontynuację drogi z pierwszeństwem, a tabliczka T-6a wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem i kierowcy są zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa motocykliście. Przepisy drogowe jasno określają, że kierujący skręcający w lewo na drodze z pierwszeństwem musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom na skrzyżowaniu, w tym motocykliście. Dlatego poprawna odpowiedź brzmi tak, dlatego że w tej sytuacji kierujący ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa motocykliście.
Kierujący skręcający w lewo musi ustąpić pierwszeństwa motocykliście.
Zgodnie z zasadą "prawej ręki" kierujący pojazdem, który skręca w lewo, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze z pierwszeństwem, w tym również motocykliście. Obydwa pojazdy mają równe prawa i kierujący zobowiązani są do wzajemnego ustępowania sobie pierwszeństwa. Znaki drogowe wskazujące drogę z pierwszeństwem informują o tym, że kierowcy na tej drodze mają pierwszeństwo przed pojazdami z drogi podporządkowanej. Warto tutaj zaznaczyć, że rowerzysta również jest traktowany jako pojazd i należy mu się pierwszeństwo na drodze z pierwszeństwem. Dlatego, skręcając w lewo, należy zawsze uważać na motocyklistów i ustąpić im pierwszeństwa, jeśli znajdują się na naszej drodze.
Art. 5. [Hierarchia dyrektyw]
1. (art5ust1) Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. (art5ust2) Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. (art5ust3) Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
art. 5 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku z § 1 ust. 2 pkt 1 i § 43 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.).
Brak znajomości zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniach oznaczonych znakiem D1 i tabliczką T6a, doprowadzić może do stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Motocyklista jedzie z prawej strony drogą z pierwszeństwem a ty skręcasz i przecinasz jego drogę. Dla tego musisz mu ustąpić.
1. ustawa108 art5 art5iart25ust1
2. art1ust2pkt1iart43ust1i2[170]
O znajomość zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniach oznaczonych znakiem D1 i tabliczką T6a.
Źródło pytania: art. 5 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku z § 1 ust. 2 pkt 1 i § 43 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.).
Podstawa prawna: art5iart25ust1[108]|art1ust2pkt1iart43ust1i2[170]|