Jedziesz z prędkością 90 km/h. Jaka pozycja początkowa zapewni Ci optymalny tor jazdy po zakręcie? 2 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź c, ponieważ pozycja prawego pasa zapewni lepszą widoczność, umożliwi prawidłowe ocenienie promienia zakrętu oraz dostosowanie prędkości do niego.
Pozycja przy prawej krawędzi jezdni zapewni optymalny tor jazdy po zakręcie.
Wybierając pozycję przy prawej krawędzi jezdni wchodząc w zakręt, możemy lepiej ocenić kształt i promień zakrętu, dostosować prędkość oraz optymalnie ustawić nasze pojazd na kolejne etapy pokonywania zakrętu. Pozycja ta daje nam również lepszą widoczność, co jest istotne przy manewrowaniu w zakręcie. Dzięki temu będziemy mieć większą kontrolę nad pojazdem i możemy uniknąć zbliżania się do linii rozdzielającej pasy ruchu. W praktyce jest to powszechnie stosowany sposób jazdy w zakrętach.
Zał.1 §1.pkt.2.lit.f do Rozporzadzenia Ministra Transportu ,Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 roku w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami ,instruktorów i wykładowców Dz.U poz.1019 z 14 września 2012 roku.
Wybór optymalnego toru jazdy gwarantujące bezpieczne wykonanie manewru
Zakręt należy pokonać jak najbardziej optymalizując tor naszej jazdy. Jednak musimy jechać przy prawej krawędzi jedni (bo mamy ruch prawostronny). Ponadto bezpieczniej jechać przy prawej stronie niż przy środku bo można się zdeżyć z pojazdem jadącym z przeciwka.
1. zał1art1pkt2litfdorozporzadzeniaministratransportubudownictwaigospodarkimorskiejzdnia13lipca2012rokuwsprawieszkoleniaosóbubiegającychsięouprawnieniedokierowaniapojazdamiinstruktorówiwykładowcówdzupoz1019z14września2012roku
Jak kierujący ma rozpocząć manewr jazdy po łuku w lewo
Źródło pytania: Zał.1 §1.pkt.2.lit.f do Rozporzadzenia Ministra Transportu ,Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 roku w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami ,instruktorów i wykładowców Dz.U poz.1019 z 14 września 2012 roku.
Podstawa prawna: zał1art1pkt2litfdorozporzadzeniaministratransportubudownictwaigospodarkimorskiejzdnia13lipca2012rokuwsprawieszkoleniaosóbubiegającychsięouprawnieniedokierowaniapojazdamiinstruktorówiwykładowcówdzupoz1019z14września2012roku