pkt: 3
kat: B
25:00
15
pkt: 3
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Usuń reklamy Następne

5. W tej sytuacji silnik nie daje się uruchomić i nie masz możliwości usunięcia pojazdu z torowiska. Czy jesteś zobowiązany ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie?

Usuń reklamy Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

- Odpowiedź tak, ponieważ zgodnie z przepisami kierujący pojazdem jest obowiązany ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie w sytuacji, gdy nie ma możliwości usunięcia pojazdu z torowiska.

Jestes zobowiazany ostrzec kierujacego pojazdem szynowym o niebezpieczenstwie.

W przypadku gdy silnik nie da sie uruchomic i nie masz mozliwosci usuniecia pojazdu z torowiska, jestes zobowiazany ostrzec kierujacego pojazdem szynowym o niebezpieczenstwie. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, w przypadku unieruchomienia pojazdu na przejezdzie kolejowym, kierujacy jest obowiazany niezwlocznie usunac go z przejazdu. Jesli to nie jest mozliwe, musisz ostrzec kierujacego pojazdem szynowym o niebezpieczenstwie, aby zapobiec ewentualnym wypadkom. W przypadku tego pytania, poprawna odpowiedz to "tak".

    Art. 28. [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd]

    1. (art28ust1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

    2. (art28ust2) Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

    3. (art28ust3) Kierującemu pojazdem zabrania się:

    1) (art28ust3pkt1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

    2) (art28ust3pkt2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

    3) (art28ust3pkt3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

    4) (art28ust3pkt4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

    4. (art28ust4) W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

    5. (art28ust5) Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

    6. (art28ust6) Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku § 21 ust. 4, § 78 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.)

Niewłaściwe zachowanie kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego, stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia

    1. ustawa108 art28 art28ust4

    2. art21ust4art78ust5pkt1[170]

O zachowanie się kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego

Źródło pytania: art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku § 21 ust. 4, § 78 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.)

Podstawa prawna: art28ust4[108]|art21ust4art78ust5pkt1[170]|