pkt: 3
kat: B
25:00
15
pkt: 3
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Następne

5. Czy wolno Ci wjechać na przejazd kolejowy, jeżeli półzapory zostały całkowicie podniesione, a sygnał czerwony jeszcze nie został wyłączony?

Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

Odpowiedź nie, ponieważ sygnał czerwony nadawany przez sygnalizator oznacza zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, nawet jeśli półzapory zostały całkowicie podniesione.

Odpowiedź nie, ponieważ sygnał czerwony na przejazd kolejowy oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator lub inne urządzenie nadające ten sygnał. Zgodnie z przepisami, kierującemu pojazdem jest zabronione wjeżdżanie na przejazd kolejowy, jeżeli sygnał czerwony jeszcze nie został wyłączony. To dotyczy również sytuacji, w której półzapory zostały całkowicie podniesione. Regulacje te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym i niedopuszczenie do zdarzeń drogowych.

Nie wolno wjechać na przejazd kolejowy, jeżeli półzapory zostały podniesione i sygnał czerwony jeszcze nie został wyłączony.

Zgodnie z przepisami prawa drogowego, kierowcy mają zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, jeżeli półzapory zostały podniesione lub opuszczane, a także gdy sygnał czerwony jest wciąż aktywny. Oznacza to, że nawet jeśli półzapory zostały całkowicie podniesione, ale sygnał czerwony jeszcze nie został wyłączony, nie wolno wjechać na przejazd kolejowy. Przeznaczone miejsce do kontynuowania jazdy powinno być wolne po drugiej stronie przejazdu, a także należy unikać wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych i minimalizowanie ryzyka kolizji.

    Art. 5. [Hierarchia dyrektyw]

    1. (art5ust1) Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.

    2. (art5ust2) Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.

    3. (art5ust3) Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

art. 5 i art 28 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku § 98 ust. 5, § 21 ust. 4, § 78 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.)

Niewłaściwe zachowanie kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego, stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia

Nie, ponieważ należy poczekać na całkowite podniesienie się zapory oraz, aż sygnalizator zezwoli Ci na wjazd. 

    1. ustawa108 art5 art5iart28ust1

    2. art98ust5art21ust4art78ust5pkt1[170]

O zachowanie się kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego

Źródło pytania: art. 5 i art 28 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku § 98 ust. 5, § 21 ust. 4, § 78 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.)

Podstawa prawna: art5iart28ust1[108]|art98ust5art21ust4art78ust5pkt1[170]|