pkt: 3
kat: B
25:00
15
Czy w tej sytuacji skręcanie w prawo jest zabronione nawet wtedy, gdy nie utrudni to poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego?
pkt: 3
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Następne

26. Czy w tej sytuacji skręcanie w prawo jest zabronione nawet wtedy, gdy nie utrudni to poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego?

Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

- Odpowiedź tak, ponieważ skręcanie w prawo jest zabronione w momencie, gdy osoba kierująca ruchem stoi w postawie, która oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za nią.

Skręcanie w prawo jest zabronione nawet wtedy, gdy nie utrudni to poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego.

W tej sytuacji skręcanie w prawo jest zabronione, nawet jeśli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego. Osoba kierująca ruchem, która stoi przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za sobą. Ten zakaz dotyczy również pieszych, którzy nie mogą wejść na jezdnię. Taka sytuacja jest równoważna z sygnałem świetlnym czerwonym.

    Art. 6. [Osoby uprawnione do wydania poleceń i sygnałów]

    1. (art6ust1) Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze:

    1) (art6ust1pkt1) policjant;

    2) (art6ust1pkt2) żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej albo w razie akcji związanej z ratowaniem życia lub mienia;

    3) (art6ust1pkt3) funkcjonariusz Straży Granicznej;

    3a) (art6ust1pkt3a) inspektor Inspekcji Transportu Drogowego;

    3b) (art6ust1pkt3b) umundurowany funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej;

    3c) (art6ust1pkt3c) strażnik gminny (miejski);

    4) (art6ust1pkt4) pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym;

    5) (art6ust1pkt5) osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;

    6) (art6ust1pkt6) osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu;

    7) (art6ust1pkt7) kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci;

    7a) (art6ust1pkt7a) ratownik górski podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;

    8) (art6ust1pkt8) strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku - na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego;

    9) (art6ust1pkt9) strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;

    10) (art6ust1pkt10) członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;

    11) (art6ust1pkt11) funkcjonariusz Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń;

    12) (art6ust1pkt12) pilot podczas wykonywania czynności związanych z pilotowaniem przejazdu pojazdu nienormatywnego.

    2. (art6ust2) Osoby, o których mowa w ust. 1 i ust. 4 pkt 2, powinny być łatwo rozpoznawalne i widoczne z dostatecznej odległości, zarówno w dzień, jak i w nocy.

    3. (art6ust3) Przepis ust. 2 w zakresie łatwej rozpoznawalności:

    1) (art6ust3pkt1) dotyczy osoby wymienionej w ust. 1 pkt 1 tylko poza obszarem zabudowanym;

    2) (art6ust3pkt2) nie dotyczy kierującego autobusem szkolnym, jeżeli sygnał do zatrzymania innych pojazdów dawany jest przez tę osobę bez wychodzenia z odpowiednio oznaczonego pojazdu.

    3a. (art6ust3a) Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4-8 i 12 oraz ust. 4 pkt 2, mogą dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze pod warunkiem ukończenia szkolenia organizowanego przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Pilot zabezpieczający przejazd pojazdu nienormatywnego będący osobą, o której mowa w ust. 1 pkt 1-3c i 9, nie podlega szkoleniu.

    3b. (art6ust3b) Szkolenie, o którym mowa w ust. 3a, może być przeprowadzone odpłatnie. Opłatę ponosi podmiot kierujący na szkolenie, a w pozostałych przypadkach - osoba odbywająca szkolenie. Wysokość maksymalnej opłaty za szkolenie jednej osoby nie może przekraczać 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

    4. (art6ust4) Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w trakcie kierowania ruchem drogowym oraz sprawnego wykonywania czynności w tym zakresie, w drodze rozporządzenia:

    1) (art6ust4pkt1) określi organizację i sposób wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, program i tryb prowadzenia szkolenia w tym zakresie, wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, wysokość stawek za szkolenie oraz tryb ich pobierania i zwrotu, biorąc pod uwagę w szczególności średnie realne koszty organizacji i przeprowadzania szkolenia;

    2) (art6ust4pkt2) może upoważnić inne osoby do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, oraz określić okoliczności, szczegółowe warunki, sposób wykonywania czynności w tym zakresie, jak również warunki, które te osoby muszą spełniać;

    3) (art6ust4pkt3) określi wzór ubioru osób, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6.

art. 6 ust 1 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym §108 ust. 3 rozporządzenia ZSD

Znajomość i stosowanie się do znaków dawanych przez osoby kierujące ruchem na skrzyżowaniu eliminuje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu ruchu i utrudniające ten ruch

    1. ustawa108 art6 art6ust1pkt1

    2. art108ust3[170]

Znajomość sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem drogowym

Źródło pytania: art. 6 ust 1 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym §108 ust. 3 rozporządzenia ZSD

Podstawa prawna: art6ust1pkt1[108]|art108ust3[170]|