pkt: 3
kat: B
25:00
15
pkt: 3
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Następne

26. Czy w tej sytuacji masz prawo rozpocząć manewr wyprzedzania?

Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

- Odpowiedź nie, ponieważ przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania musisz upewnić się, że masz odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania, a także czy kierujący pojazdem za Tobą nie rozpoczął jeszcze wyprzedzania.

Nie ma odpowiednich warunków do rozpoczęcia manewru wyprzedzania.

Według przepisów prawa drogowego, kierujący pojazdem musi upewnić się, że ma odpowiednią widoczność i miejsce do wyprzedzania, że kierujący za nim nie rozpoczął wyprzedzania, oraz że kierujący przed nim na tym samym pasie ruchu nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania. W tej sytuacji nie spełnione są te warunki, więc kierowca nie ma prawa rozpocząć manewru wyprzedzania.

    Art. 1. [Zakres przedmiotowy ustawy]

    1. (art1ust1) Ustawa określa:

    1) (art1ust1pkt1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu;

    2) (art1ust1pkt2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, a także działalność właściwych organów i podmiotów w tym zakresie;

    3) (art1ust1pkt3) wymagania w stosunku do innych uczestników ruchu niż kierujący pojazdami;

    4) (art1ust1pkt4) zasady i warunki kontroli ruchu drogowego.

    2. (art1ust2) Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:

    1) (art1ust2pkt1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;

    2) (art1ust2pkt2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.

    3. (art1ust3) Zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 75aa-75ac, art. 140g ust. 2, art. 140i i art. 140k, stanowią zadania z zakresu administracji rządowej.

§ 1 pkt.1a,b,e załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz.U. z 2012r., poz.1019) w związku z art.24.ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 20.06.1997r. "Prawo o ruchu drogowym" (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

Niewłaściwa ocena sytuacji i podejmowanie nieprawidłowych decyzji przez kierującego pojazdem podczas wykonywania niebezpiecznych manewrów, stwarza bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    1. ustawa108 art1 art1pkt1abezałącznikanr1dorozporządzeniaministratransportubudownictwaigospodarkimorskiejwsprawieszkoleniaosóbubiegającychsięouprawnieniadokierowaniapojazdamiinstruktorówiwykładowcówdzuz2012rpoz1019art24ust1pkt1ustawyzdnia20061997r"prawooruchudrogowym"tj

    2. poz908

Dowód znajomości prawidłowej oceny sytuacji i podejmowania właściwych decyzji przez kierującego pojazdem podczas wykonywania niebezpiecznych manewrów.

Źródło pytania: § 1 pkt.1a,b,e załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz.U. z 2012r., poz.1019) w związku z art.24.ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 20.06.1997r. "Prawo o ruchu drogowym" (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

Podstawa prawna: art1pkt1abezałącznikanr1dorozporządzeniaministratransportubudownictwaigospodarkimorskiejwsprawieszkoleniaosóbubiegającychsięouprawnieniadokierowaniapojazdamiinstruktorówiwykładowcówdzuz2012rpoz1019art24ust1pkt1ustawyzdnia20061997r"prawooruchudrogowym"tj[108]|poz908