pkt: 3
kat: B
25:00
15
pkt: 3
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Następne

26. Czy w tej sytuacji, chcąc kontynuować jazdę w lewo za przejazdem, powinieneś zatrzymać się przed półzaporą?

Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

- Odpowiedź tak, ponieważ nie wolno wjechać na przejazd kolejowy, jeśli opuszczanie go zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone.

- Prawidłowa odpowiedź brzmi tak, ponieważ zgodnie z artykułem 28 ustęp 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierującemu pojazdem zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. Według tych przepisów, powinniśmy zatrzymać się przed półzaporą, aby poczekać na zakończenie opuszczania lub podnoszenia zapor przed kontynuacją jazdy w lewo za przejazdem. - Poprawna odpowiedź to tak, ponieważ zgodnie z przepisami prawa drogowego, nie wolno nam objeżdżać opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżać na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. W związku z tym, jeśli chcemy kontynuować jazdę w lewo za przejazdem, musimy zatrzymać się przed półzaporą i poczekać, aż zostanie ona podniesiona. - Poprawna odpowiedź brzmi tak, dlatego że w tej sytuacji zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. Aby przestrzegać tych przepisów i kontynuować jazdę w lewo za przejazdem, powinniśmy zatrzymać się przed półzaporą i poczekać, aż zostanie ona podniesiona.

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, w tej sytuacji powinieneś zatrzymać się przed półzaporą, jeśli chcesz kontynuować jazdę w lewo za przejazdem.

Przepisy ruchu drogowego zabraniają objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. Dodatkowo, kierowcy nie mogą wjeżdżać na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy. W tej konkretnej sytuacji, jeśli chcesz kontynuować jazdę w lewo za przejazdem, powinieneś zatrzymać się przed półzaporą. Przeciwnie postępujący kierowcy mogą naruszać przepisy ruchu drogowego i stwarzać zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu.

    Art. 28. [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd]

    1. (art28ust1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

    2. (art28ust2) Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

    3. (art28ust3) Kierującemu pojazdem zabrania się:

    1) (art28ust3pkt1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

    2) (art28ust3pkt2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

    3) (art28ust3pkt3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

    4) (art28ust3pkt4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

    4. (art28ust4) W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

    5. (art28ust5) Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

    6. (art28ust6) Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku § 6 ust. 1, § 13 ust. 1, § 78 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.)

Niewłaściwe zachowanie kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego, stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia

Nie wolno nam wjechać na przejazd kolejowy bez możliwości jego opuszczenia.

    1. ustawa108 art28 art28ust1

    2. art6ust1art13ust1art78ust1pkt3[170]

O zachowanie się kierującego pojazdem w rejonie przejazdu kolejowego

Źródło pytania: art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w związku § 6 ust. 1, § 13 ust. 1, § 78 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.)

Podstawa prawna: art28ust1[108]|art6ust1art13ust1art78ust1pkt3[170]|