Pytania podstawowe
Pytania specjalistyczne
Czas na zapoznanie się z pytaniem
13. Czy w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym masz obowiązek ostrzec kierującego pojazdem szynowym, jeżeli nie jest możliwie usunięcie pojazdu z tego przejazdu?
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź tak, ponieważ zgodnie z przepisami kierujący pojazdem jest obowiązany ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym.
Jeżeli nie możesz usunąć pojazdu z przejazdu kolejowego, masz obowiązek ostrzec kierującego pojazdem szynowym.
Według przepisów prawa drogowego, jeżeli z jakiegoś powodu nie możemy usunąć pojazdu z przejazdu kolejowego, to jesteśmy zobowiązani do ostrzeżenia kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie. W praktyce oznacza to, że musimy włączyć światła awaryjne, użyć sygnału dźwiękowego lub innych dostępnych środków, które mogą przyciągnąć uwagę kierującego pojazdem szynowym i spowodować zatrzymanie się pociągu. Ta zasada ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym i minimalizowanie ryzyka wypadków.
Art. 28. [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd]
1. (art28ust1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. (art28ust2) Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. (art28ust3) Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) (art28ust3pkt1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) (art28ust3pkt2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) (art28ust3pkt3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) (art28ust3pkt4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. (art28ust4) W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. (art28ust5) Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. (art28ust6) Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)
1. ustawa108 art28 art28ust4
Zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych
Źródło pytania: art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)
Podstawa prawna: art28ust4[108]|