Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź nie, ponieważ nie ma obowiązku zatrzymania się przed przejazdem kolejowym oznaczonym znakiem A-9, jeśli zapory są podniesione.
W przypadku przejazdu kolejowego wyposażonego w zapory, nie musisz zatrzymywać się, jeśli zapory są podniesione.
Przez odpowiedź "nie" oznacza się, że nie ma obowiązku zatrzymania się przed wjazdem na przejazd kolejowy oznaczony znakiem A-9, jeśli zapory są podniesione. Znak A-9 to znak ostrzegawczy, który informuje o przejeździe kolejowym wyposażonym w zapory lub półzapory. Jeśli pod znakiem A-9 znajduje się tabliczka T-7, wskazuje ona układ torów i drogi na przejeździe. Powodem braku obowiązku zatrzymywania się jest fakt, że zapory są podniesione, co oznacza, że nie ma nadjeżdżającego pociągu.
Art. 28. [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd]
1. (art28ust1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. (art28ust2) Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. (art28ust3) Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) (art28ust3pkt1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) (art28ust3pkt2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) (art28ust3pkt3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) (art28ust3pkt4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. (art28ust4) W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. (art28ust5) Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. (art28ust6) Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
§ 6 ust 1 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 170 poz. 1393 z późn.zm) art. 28 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137)
Kształcenie umiejętności bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym
Nic takiego nie ma w definicji tego znaku. Nie ma tu też znaku stop więc nie musisz się zatrzymywać jak nic nie jedzie.
1. art6ust1[170]
2. ustawa108 art28 art28ust1i2
Zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej
Źródło pytania: § 6 ust 1 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 170 poz. 1393 z późn.zm) art. 28 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137)
Podstawa prawna: art6ust1[170]|art28ust1i2[108]|