Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź nie, ponieważ przepisy wyraźnie określają w jakiej sytuacji należy używać świateł awaryjnych, a podczas holowania pojazdu należy stosować inne formy sygnalizacji.
Podczas holowania pojazdu nie wolno używać świateł awaryjnych.
Nie jest dozwolone używanie świateł awaryjnych podczas holowania pojazdu. Światła awaryjne można włączać jedynie w przypadku postoju wynikającego z uszkodzenia pojazdu lub wypadku. To ma na celu informowanie innych użytkowników drogi o stanie awaryjnym pojazdu i ostrzeżenie przed możliwymi zagrożeniami. Używanie tego rodzaju świateł w innych sytuacjach niż awaria jest niezgodne z przepisami ruchu drogowego.
Art. 31. [Warunki i zakazy holowania]
1. (art31ust1) Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) (art31ust1pkt1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
2) (art31ust1pkt2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
3) (art31ust1pkt3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
4) (art31ust1pkt4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
5) (art31ust1pkt5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
6) (art31ust1pkt6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
7) (art31ust1pkt7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. (art31ust2) Zabrania się holowania:
1) (art31ust2pkt1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
2) (art31ust2pkt2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
3) (art31ust2pkt3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
4) (art31ust2pkt4) pojazdem z przyczepą (naczepą);
5) (art31ust2pkt5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. (art31ust3) W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Art. 31 ust.1 pkt 2 i 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137)
Kształcenie umiejętności bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym
Nie, ponieważ przepisy wyraźnie określają w jakiej sytuacji należy używać świateł awaryjnych. Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
1. ustawa108 art31 art31ust1pkt2i5
Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych
Źródło pytania: Art. 31 ust.1 pkt 2 i 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137)
Podstawa prawna: art31ust1pkt2i5[108]|