pkt: 1
kat: B
25:00
15
Czy masz obowiązek odpowiednio sygnalizować postój uszkodzonego pojazdu na powierzchni wyłączonej z ruchu?
pkt: 1
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Następne

13. Czy masz obowiązek odpowiednio sygnalizować postój uszkodzonego pojazdu na powierzchni wyłączonej z ruchu?

Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

- Odpowiedź tak, ponieważ na powierzchni wyłączonej z ruchu zabrania się zatrzymywania pojazdu i taki postój należy właściwie sygnalizować.

Kierowca ma obowiązek sygnalizować postój uszkodzonego pojazdu na powierzchni wyłączonej z ruchu.

Zgodnie z przepisami prawa drogowego, kierujący pojazdem ma obowiązek sygnalizować postój uszkodzonego pojazdu na powierzchni wyłączonej z ruchu. Dotyczy to zarówno autostrad i dróg ekspresowych, jak i pozostałych dróg o nawierzchni twardej. W przypadku postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione lub na poboczu, jeśli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości, kierowca musi włączyć odpowiednie sygnały świetlne (np. światła awaryjne) lub użyć trójkąta ostrzegawczego. Jest to istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa innych użytkowników drogi i informowania ich o niebezpieczeństwie. W sytuacji, gdy postój uszkodzonego pojazdu nie jest odpowiednio sygnalizowany, kierowca może być ukarany mandatem karnym.

    Art. 50. [Sygnalizowanie postoju pojazdu]

    1. (art50ust1) Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

    1) (art50ust1pkt1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku;

    2) (art50ust1pkt2) na pozostałych drogach twardych:

    a) (art50ust1pkt2lita) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,

    b) (art50ust1pkt2litb) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

    2. (art50ust2) Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:

    1) (art50ust2pkt1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:

    a) (art50ust2pkt1lita) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,

    2) (art50ust2pkt2) na pozostałych drogach:

    a) (art50ust2pkt2lita) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,

    b) (art50ust2pkt2litb) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.

    3. (art50ust3) Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.

art. 50 ust. 2 pkt 2) lit. b) ustawy z 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.)

Kształcenie umiejętności bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym

Na powierzchni wyłączonej z ruchu zabrania się zatrzymywania pojazdu i taki postój należy właściwie sygnalizować. Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku, a na pozostałych drogach twardych na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

    1. ustawa108 art50 art50ust2pkt2litb

Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych

Źródło pytania: art. 50 ust. 2 pkt 2) lit. b) ustawy z 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.)

Podstawa prawna: art50ust2pkt2litb[108]|