pkt: 1
kat: B
25:00
15
Czy dopuszczalne jest włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holującym?
pkt: 1
kat: B
25:00

Pytania podstawowe

1/20

Pytania specjalistyczne

0/12

Czas na zapoznanie się z pytaniem

15
Usuń reklamy Następne

9. Czy dopuszczalne jest włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holującym?

Usuń reklamy Następne

Wyjaśnienie tego pytania testowego:

- Odpowiedź nie, ponieważ przepisy nie zezwalają na używanie w takiej sytuacji świateł awaryjnych, a pojazd holowany powinien być oznakowany trójkątem ostrzegawczym lub wysyłać żółte sygnały błyskowe.

W pojeździe holującym nie jest dopuszczalne włączenie świateł awaryjnych.

W pojeździe holującym nie jest dozwolone włączanie świateł awaryjnych, ponieważ może to wprowadzić innych użytkowników dróg w błąd co do zamiarów holowanego pojazdu. Sygnalizowanie skrętu lub próba wymijania za pomocą kierunkowskazu jest niewidoczne, gdy światła awaryjne są włączone. Zgodnie z przepisami, holujący pojazd powinien mieć włączone światła mijania nawet w warunkach dobrej widoczności.

    Art. 31. [Warunki i zakazy holowania]

    1. (art31ust1) Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

    1) (art31ust1pkt1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;

    2) (art31ust1pkt2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;

    3) (art31ust1pkt3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

    4) (art31ust1pkt4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;

    5) (art31ust1pkt5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;

    6) (art31ust1pkt6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;

    7) (art31ust1pkt7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

    2. (art31ust2) Zabrania się holowania:

    1) (art31ust2pkt1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;

    2) (art31ust2pkt2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;

    3) (art31ust2pkt3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;

    4) (art31ust2pkt4) pojazdem z przyczepą (naczepą);

    5) (art31ust2pkt5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

    3. (art31ust3) W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

Art. 31 ust.1 pkt 2 i 5, art.. 50 ust. 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Niewłaściwie używane światła awaryjne wprowadzają w błąd innych użytkowników drogi, co może doprowadzić do kolizji.

Przepisy nie zezwalają na używanie w takiej sytuacji świateł awaryjnych. Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

    1. ustawa108 art31 art31ust1pkt2i5art50ust2

O to, czy kandydat na kierowcę wie, w jakich sytuacjach ma prawo i obowiązek używania świateł awaryjnych.

Źródło pytania: Art. 31 ust.1 pkt 2 i 5, art.. 50 ust. 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Podstawa prawna: art31ust1pkt2i5art50ust2[108]|